PRESS

Foto: Håkan Larsson

- PASSION

”…en stark upplevelse. Fosca, imponerande tolkad av Annica Edstam”
Västerbottens-Kuriren


"Ett storverk - Annica Edstam har fångat sin Fosca så perfekt. Som en kvinnovarelse som sjunger fantastiskt men skriker blodisande och bor på sitt skrangliga piano och fullkomligt äger sitt eget öde."
Expressen


"Annica Edstams Fosca är oavbrutet fängslande och behärskar dessutom till fullo den expressiva sången. Hon gestaltar en kvinna som berövats sina möjligheter till ett värdigt liv; bitter, krävande, manipulativ, men också intelligent, ömsint och modig i en passion som är både skamlös och gränslös."
SvD

"Annica Edstam gör ett utmärkt porträtt av Fosca, som i enträgen kamp för vad hon vill ha tar för sig utan att tveka. Stephen Sondheims vackert drömlika, rytmiska tonspråk tillför en spännande poetisk dimension. Och Annica Edstam imponerar med expressivt uttryck."
Norrbottenskuriren



- CHRISTINAS VAL

"Musikalen om Christina Piper - en härlig fullträff. Annica Edstam skiner extra i rollen som Christina. Hon sjunger bedårande, agerar föredömligt och har en utstrålning som gör att hon då och då stjäl scenen."
Skånska Dagbladet



- MY FAIR LADY

"Annica Edstams gestaltning är sceniskt gedigen och mycket välsjungen och gör Eliza till en mogen viljestark kvinna" 

Skånska Dagbladet

"Hatten av för My Fair Lady - Annica Edstam är lysande i sin roll som blomsterflickan Eliza Doolittle"
Landskrona Direkt


"Uppiggande spåklektion hos Higgins - en uppiggande ”Lady”, befriad från klichéer och konventioner".
SvD

"Ett gediget ensembleframförande med plats för utmärkta sångliga prestationer där Annica Edstam utmärker sig!"
Operalogg

"Utmärkt ensemble i musikalklassiker - De båda huvudrollerna görs effektivt av de erfarna musikalartisterna Annica Edstam och Lindy Larsson"
Ystad Allehanda/Kristianstadbladet

"Skönsjungande Annica Edstam som Eliza"
Radio RFSL

"Annica Edstam i rollen som Eliza Doolittle påminner mig varje gång hon tar ton om varför jag älskar musikalsopraner så mycket. Annica är dessutom otroligt bra. Sluttonen i “I Could Have Danced All Night” lät så lysande så jag brast ut i ett stort leende."
Komponera.se


"★★★★★ - Skådespelarna
Lindy Larsson och Annica Edstam fångar verkligen publiken. Stående ovationer är helt rätt på denna premiär."
Det Händer

"Annica Edstam gör sin version av Eliza suveränt"
VB


- GILLA HJALMAR

"revyn har två toppsångare. Särskilt Annica har ett underbart driv i sin röst."
Sveriges Radio



- EVITA

"Annica Edstam som Peróns ivägskickade älskarinna, en perfekt roll för Evitas understudy, får visa vilka resurser hon har med sin hjärtskärande sång."
SvD


Annica Edstam sjunger med full verkan ut sin vånda.
Aftonbladet

"Annica Edstam sjunger med en självklarhet och känsla som går rakt in. Utan filter."
Rymden Kulturmagasin

"På damsidan svarade Annica Edstam för den bästa kvinnliga sångliga insatsen och det var lite synd att hon bara hade ett enda sångnummer."
Kulturmagazinet Kulturbloggen

"Endelig henter Annica Edstam sig en personlig succes i rolle som Peróns elskerinde"
CPHCulture


- GRABBEN I GRAVEN BREDVID


"Annica Edstams Desirée och Fred Johansons Benny agerar och sjunger utmärkt - hon med en självklar lätthet.
DN


"Annica Edstam levandegör effektivt den intensivt kulturkonsumerande och lätt hispiga biblotikariens lustar och kval"
SvD



- I AFTON: LOLA BLAU

"Lolas kabaré behåller greppet hela vägen - Annica Edstam framför Lolas kupletter med en artikulation och rytmisk spänst som bevarar varje stavelse av texten. Dessutom passar Annica Edstams stämma förträffligt Kreislers tonspråk och den finurliga melodiflätningen i Dan Bornemarks arrangemang. Samspråket mellan kapell och sångerska är av hög kabaréklass. Helheten är imponerande."
SvD

"Lysande artisteri i kabaré om ett livsöde - och den lysande sångskådespelerskan Annica Edstam ger med både sin apparation och föredömliga vokala artikulation drabbande gestalt och vibrerande närvaro åt den mångtydiga och motsägelsefulla överleverskan Lola Blau."
Hallandsposten

"Annica Edstam och Monica Milocco smälter samman till denna komplicerade personlighet på ett alldeles eget genialt och professionellt sätt utöver det vanliga. Annica Edstam rör sig smidigt som en panter och sjunger härligt fränt "
Borås Tidning

"Annica Edstams Lola är en vass och fräck feminist i raff-set och herrkostym. En paradroll för en driven musikalartist som Edstam."
GP

"En lysande liten föreställning.
En kabaret som berör och rör om - Annica Edstam, vilken i rollen som Lola blir föreställningens sprakande medelpunkt. En medelpunkt som inte bara behärskar en rad musikaliska underhållningsgenrer utan också ger gestalten Lola en mycket sammansatt framtoning med värme, omtanke, aningslöshet, egoism, klarsyn, desperation och beslutsamhet. Hon har mycket att göra. Hon gör det kolossalt bra."
Bohusläningen

"I huvudrollen hittar sångerskan Annica Edstam och dansaren Monica Milocco ett samspel som övertygar från första stund. Sånger och dialog rymmer rappt ordvrängeri och brännande sanningar som Annica Edstam levererar rakt och självutlämnande, utan att efterfråga sympati eller medömkan. Ändå grips man ohjälpligt av hennes öde."
tidskriften Opera

"Genial tolkning med bett i replikerna-
Annica Edstam gör en genial tolkning med bett i repliken och stark karkaktär i sången. En mycket gripande föreställning där Annica Edstam och Monica Milocco verkligen ger allt!"
Sjuhäradsbygdens Tidning

"Nutidshistoria i glänsande kabaretform -
ett kärt återseende i tisdags när Annica Edstam, en av landets förnämsta musikteaterartister, stod på Stadsteaterns scen igen. Annica Edstam har en härlig röst och utstrålning. Lägger man till hennes intelligenta sätt att framställa judinnan Lola så hamnar hon högt på favoritlistan."
Falköpings Tidning



- REBECKA

"Annica Edstam gör Rebecka fantastisk. Med klockren röst och starkt agerande tar hon henne genom kärlek och tvivel från ungdom till ålderdom"
GT

"Annica Edstam framkallar redan i inledningens brutala uppgörelsescen med Gud rysningar av vällust med sin vackra röst. Hon är självskriven i titelrollen som Rebecka"
GP

"Annica Edstam ger sin Rebecka mycket kraft och utstrålning"
SvD

"Annica Edstam är Rebecka, lika trovärdig när hon är ung och vild som när hon blivit gammal och ställer Gud mot väggen. Dessutom sjunger hon fantastiskt bra, starkt och självklart."
DAGEN

"Framför allt är Annica Edstam självlysande i sitt porträtt av Rebecka."
P1 - MITT I MUSIKEN



- SKÖNHETEN OCH ODJURET


"Säkert odjur och lysande skönhet -
framför allt är Annica Edstam lysande som Belle - inte minst i sångnumren då hon fullkomligt äger både scen och salong"
GT/Expressen

"En fantasifull och rolig uppsättning med bravur -
Ensemblen har flera starka sångare särskilt Annica Edstam"
GP

"Skönhet och odjur värda applåder - Annica Edstam är mycket bra som den längtande, läsande starka skönheten Belle"
Aftonbladet

"Helt lysande - Annica Edstam (Belle), Fred Johanson (Odjuret) och de övriga levererar en fartfylld komedi som andas stor musikalkonst."
DN

"I synnerhet Annica Edstams rättframma och ömsinta porträtt av den modiga Belle - förmår lyfta Alan Menkens musik och ge den en känsla av något angeläget."
SvD

"Skönheten och Odjuret tog publiken med storm -
Storsuccé när Skönheten fick Odjuret. Annica Edstams röst är klar och stark och passar bra i musikaluppsättningar som denna."
Skaraborgs Allehanda

"Både Skönheten Annica Edstam och Joachim Bergström,är mycket bra i sina roller och sjunger fantastiskt bra."
Hallandsposten

"Annica Edstam och Fred Johanson vars sångprestationer är av högsta klass."
Provinstidningen Dalsland

"Annica Edstam, skönheten är på scenen en stor del av föreställningen och hennes rolltolkning och sång är imponerande"
Skövde Nyheter

"Annica Edstam, perfect in the role as Belle."
Musical Stages

"Man fryser av välbehag när Annica Edstam i rollen som Belle tar ton med sin varma, lätt vibrerande stämma"
Falköpings Tidning

"Fantastisk som Skönheten Belle var Annica Edstam. Som skönheten trollband hon publiken med sin samtidigt späda och kraftiga röst."
Dalslänningen, Bengtfors-Tidningen

"Fred Johansons samspel med Annica Edstam som Skönheten Belle sprakar och gnistrar och gjorde publiken helt betagen"
Säffle-Tidningen

"Som den vackra bokmalen Belle var Annica Edstam chosefri och kavat, och sin klara och jämna röst använde hon på bästa sätt."
tidningen Opera


- NINE

"affischnamn går före färdighet, vilket betyder att Marianne Mörck (Saraghina) och Annica Edstam (Stephanie) bäst förvaltar den karikerade figur de tilldelats."
Kristianstadbladet



- MY FAIR LADY

"Eliza i Annica Edstams gestalt - ett litet krutpaket med mycket temperament och humor, välsjungande och vacker som en dag."
Skånska Dagbladet

"Annica Edstams tolkning av Eliza är suverän. Jag har själv kunnat se några svenska artister i rollen som Eliza, men med en blick i backspegeln ser jag Annica Edstams tolkning som en av de främsta. Hon agerar mycket säkert och sjunger underbart. Speciellt minns jag hennes stilfulla insats i Ascot-avsnittet."
Kristianstadbladet

"det är Eliza som sopar hem föreställningen. Hon är en hyvens blomsterflicka och en strålande lady. Annica Edstam textar utmärkt, agerar temperamentsfullt och övertygande och sjunger njutbart. Och i den berömda Ascot-scenen hängde hon verkligen med i
galoppen, om man säger så."
Kvällsposten

"Annica Edstam, lika hänförande sångligt, när hon lycklig över att ha fått sålt sina blommor utanför Covent Garden i Det vore väl för underbart, som temperamentsladdad förorättad
elev i Vänta ni, Henry Higgins. För att inte tala om när hon som ögonfägnande lady krackelerar till sitt ursprungliga vanvördiga slang under hästtävlingarna i Ascot.
Norra Skåne


- LES MISÉRABLES


"Eponines roll, sångligt och sceniskt självlysande genomlevd av Annica Edstam"
NWT

"Annica Edstam gör en svindlande vacker tolkning av sången För mig själv"
Arbetet

"Annica Edstam gör en makalös levande Eponine"
GT

"Den stora sångliga behållningen står Annica Edstam, som Eponine för. Dels har hon tacksamma sångnummer på sin lott, men dessutom gör hon det med känsla och oväntad kraft. Härligt!"
Ystads Allehanda

"och föreställningens absolut största vokala behållning är Annica Edstam (Eponine). När hon sjunger får man den där riktigt pirrande känslan i maggropen"
Hallands Nyheter

"Helen Sjöholm som Fantine och Annica Edstam som Eponine gav två innerligt illustrerade kvinnoporträtt, dessutom musikaliskt högklassiga"
magaZinet

"Annica Edstam gör en storslagen framtoning av musikalens huvudmelodi i sista akten"
VT

"Annica Edstam är intagande charmig som käcka Eponine"
Arbetet

"En annan av de mer framstående rolltolkningarna görs av Annica Edstam som spelar den olyckligt förälskade Eponine. Också den rollfiguren har stort djup"
Karlstadsbörsen



- INTO THE WOODS

"och Annica Edstam som med ett djärvt komiskt kroppspråk och rapp textbehandling skänker Häxan en galen och högst njutbar framtoning"
DN

"Annica Edstams självklara Häxa"
Kom ut

"En stark helhet. Annica Edstams galna sexiga ex-häxa"
Aftonbladet



- PEPPARROTSLANDET

"Hedvig spelades av Annica Edstam. Hon sjöng som en ängel och fann uttryck för rollens många sidor"
Kristianstadbladet

"Annica Edstam spelar Hedvig med övertygelse, en ung kvinna som fortfarande har sina flickdrömmar kvar. Hon sjunger bra"
Hallandsposten

"Hedvig - säkert gestaltad av Annica Edstam"
Dalakuriren

"Annica Edstam var skicklig i sin tolkning av Hedvigs sårbarhet och sökande efter mening"
VT

"Annica Edstam spelar med frenesi och innlevelse. Hon har en väloljad sångröst men det är främst hennes naturliga dramatiska framtoning som imponerar"
GT